lördag 1 oktober 2011

Mössor och flodhästar

Det är onekligen höst, men äntligen en vacker sådan. Löven växlar färg, det luktar gott av de sista blommorna i trädgården och man får ta på sig sin finaste kofta.
Det behövs också mössor. Att sy en mössa till sitt barn kan vara en av de få saker som man syr som faktiskt lönar sig. Det tar inte lång tid, det kostar inte så mycket och man får den precis som man vill ha den.

     

 Jag började med den enklaste modellen som jag gjort förr (här). Den blev såklart för stor så jag la ut den på en köp/sälj-grupp jag är med i på Facebook. Det tog inte en dag sen hade jag sålt min första mössa! Det var en total kick, får nog försöka med lite mer sånt. Kul att en liten knatte kommer att gå runt i min mössa.







Efter detta gick jag över till att sy vantar. Jag har länge funderat på hur det ska gå till att sy vändsydda bebisvantar med mudd. Och så letar jag lite bland bloggarna och hittar den här jättefina beskrivningen med bilder och pedagogisk text. Helt grymt och vantarna blev så fina. Tack Svali!
Vid första användandet så försvann såklart en vante, ramlade ur vagnen i Göteborg, så jag fick svänga ihop en ny. Skönt att det var lätt när jag väl hade lärt mig.

Vantarna gav mig en idé. Flodhästtyget är ganska intensivt och det blev så snyggt med den gråa mudden. Jag sydde en mössa med samma teknik som vantarna. Den är vändsydd med dubbelt tyg och infällda sömmar. Jag tror faktiskt att det är det bästa jag sytt! Passformen blev perfekt, eftersom jag bemödade mig med att mäta denna gången och den lilla knoppen blev pricken över i.

Så, för att summera:

Mönster: Mössa 1 är inspirerad av KokaLAL
Mössa 2 är eget mönster med inspiration av mönstret till vantarna av Svali.

Tyg: Orangea flodhästar i interlock från Jofotex. Grå mudd från Stoff och Stil.


Funderingar: Har haft problem med tråden som fransar upp sig vid nålen. Vet inte vad det beror på, har ändrat trådspänning, pressarfotstryck, sytt långsammare, bytt tråd. Jag vet fortfarande inte, nån som har varit med om detta?


 Men framförallt:
Bra att titta på hästar i.

Å vilken rolig syvecka det har varit!


Inga kommentarer: