söndag 6 november 2011

Till födelsedagsbarnet

En av lilltjejens vänner fyllde 1 år och vi var bjudna på kalas (ja, det verkar som att det kan bli en del sådana här inlägg framöver). Jag hade fått reda på att hon skulle få en leksaksspis i present så vad kunde passa bättre än ett förkläde.

Tyg/material: Prickig textilvaxduk och lila snedslå, båda från Stoff och Stil

Mönster: Jag letade i mina böcker och tidningar men hittade inget, så det fick bli ett eget med lite mäthjälp på min egen tjej och mönster på haklappar. Jag tycker att det blev en fin form och det passade bra i storlek. Lite att växa i också.

Funderingar: Det blev ett gulligt förkläde med ett mönster som kommer att passa många olika tyg och födelsedagsbarnet verkade nöjt.
Men vad är det för fel på min symaskin? Den hackade och slog. Sömmen på rätan såg ut som den var sydd på avigan. Jag misstänkte att det var något med trådspänningen men det hjälpte inte att ställa om maskinen. Kan det varit vaxdukens struktur eller bara ett tillfälligt fel, för när jag sedan sydde i trikå så fungerade den som vanligt igen.
Det är när sådant här händer som jag inser att jag är en nybörjare och att jag inte har tillräckligt med kunskap för att lösa svårare problem. Jag har funderat på att gå någon form av kurs för att lära mig mönsterkonstruktion och mer avancerad sömnad, kanske kan det hjälpa mig att förstå mig på maskinen också. Det hade kanske gjort livet lite lättare..



Inga kommentarer: