söndag 25 september 2011

Svampar och apor


Några guldgula smög sig med också.

Jag drömmer om trattkantareller. Jag brukar göra det när jag varit i skogen och det finns så mycket svamp så att man struntar i de halvstora och bara plockar de allra finaste och största. När jag ser fält av bruna små fina hattar så rinner adrenalinet till, jag vill tjoa högt men vet också att det kan betyda att någon annan som smyger runt i skogen hittar mitt ställe. Svamparna i korgen plockade jag och mamma i Dalsland. Igår gick vår lilla familj ut för första gången här hemma och vi plockade massor! Och kunde avsluta kvällen med kantarellsmörgås och ett glas rött. Det känns som att jag är miljonär när jag tänker på alla svampar som växer inte långt från vårt hus.



Jag har sytt mina första par muddbyxor. I nya Ottobre så finns det ett mönster för velourbyxor så jag tog det. Tyget är så fint så fint och jag har mer, vet inte vad det ska bli av det. De här byxorna får kanske bli skrytisar på öppna förskolan i veckan, nöjd nöjd nöjd!
Mönster: Velourbyxor Ottobre 4/2011. Jag valde att inte sy in en snodd i midjan som det var i mönstret. Jag tycker mest de är i vägen och blir ändå bara blöta av att allt skall stoppas i munnen.

Tyg/material: Aptyget har jag köpt av Makrill då hon hade utförsäljning. Djuren är bruna, det syns bättre om man klickar på bilden. Grön mudd som jag hittade för en femma på Megaloppisen i Majorna i våras.

Funderingar: Allt jag syr blir så stort! Lilltjejen är mellan stl 68 och 74 så jag valde stl 74, men jag kan inte se att hon någonsin skulle få så stor mage så att mudden skulle sitta uppe. Jag funderade i två veckor och sedan sprättade jag upp mudden, klippte av säkert en decimeter och sydde in grenen både fram och bak. Nu passar de och det finns massa mudd att töja ut om magen skulle växa mer. Hon verkar gilla dem, tyget är lagom varmt och det är så fina färger. Det blir fler byxor av den här modellen, jag ska bara lära mig att mäta lite bättre.

Inga kommentarer: